De Mijn Antwerpen App moet uitgebreid worden met een mogelijkheid om ophaling van groot huisvuil te “bestellen” via de app aan de hand van vragen, tekst en foto’s. Dit moet nu via telefoon en brengt heel wat frustratie mee voor de Antwerpenaar. De aanvraag moet snel een efficiënt gebeuren zonder frictie van het platform waarmee deze wordt gedaan.
We sensibiliseren en straffen waar nodig bij sluikstorten. De Antwerpenaar moet hier op zijn eigen verantwoordelijkheid gewezen worden.
We straffen, na het sensibiliseren, strenger voor sluikstorten. Zo willen we dat sluikstorters werkstraffen kunnen opgelegd worden (bvb mee met de stadsdiensten vuil ophalen, straten kuisen enz).
We herwaarderen de diensten die zorgen voor propere straten en buurten, we zorgen voor voldoende personeel en dit 24/7.
Om sluikstort makkelijker te laten melden dient ook hierin de Mijn Antwerpen App (beter) betrokken te worden. Via eenvoudige vragen en foto’s kan de burger hier sneller een melding van maken. De stadsdienst dient ook hier opgewaardeerd worden zodat zij binnen 3 tot 4 uur de materialen kunnen ophalen. We wachten geen 48 uur meer totdat dit opgeruimd kan worden. Afval trekt immers afval aan.
Sigarettenpeuken zijn een groot probleem. We sensibiliseren en bestraffen waar nodig. Daarnaast dient de stad te voorzien in meer en betere opvangbakken. De burger moet ook bij de stad terecht kunnen voor een zakasbakje.
De recyclage parken moeten vaker open zijn en de burger moet ook hier makkelijker terecht kunnen. We herbekijken het volledige systeem en gaan met personeel en specialisten aan tafel om de meest werkbare manier van open zijn te bekijken.